Gamification mot kriminalitet
Om Appen
Vår app är byggd kring teorierna Gamification och KASAM.
Neighbourhood-appen är vårt primära verktyg för att dokumentera, kommunicera, administrera och samordna verksamheten internt, men också för att skapa engagemang, motivation och lekfullhet bland deltagarna.
Uppdrag
Belöningar
Level Up!
Upplägget i Appen
Appen är byggd och designad likt ett mobilspel. Inne i spelet har varje deltagare sitt eget konto där de samlar mynt och andra valutor samtidigt som de kan gå upp i nivå, eller level som det kallas. För att samla valuta krävs att man medverkar fysiskt vid olika uppdrag som exempelvis läxläsning med våra volontärer eller arbetspraktik hos våra samarbetspartners.
Alla uppdrag är framtagna för att vara långsiktiga investeringar i deltagarnas framtid och kretsar kring något av våra tre fokusområden: skola, arbete och karaktär.
När man samlat in valuta kan man använda den till att köpa belöningarna som appen presenterar. Även belöningarna har ett positivt fokus för att gynna våra övergripande mål, men också för att locka till mer engagemang bland deltagarna. Vi kategoriserar alla belöningar i två grupper: event och meriter.
Ett event har fokus på meningsfull fritid, positiv gemenskap och chansen att uppleva nya sammanhang, intressen och människor. Detta kan till exempel vara en gokartturnering, friluftshajk eller skidresa. De meriterande belöningarna är helt orienterade kring att bygga ett tilltalande CV. Det kan exempelvis vara övningskörning eller en truckförarutbildning.
Teorin bakom
Gamification
När vi mötte ungdomar under vår kartläggning och pilot för Neighbourhood stötte vi på två återkommande och problematiska tankebanor.
Den första handlar om upplevelsen att det inte spelar någon roll hur man sköter skolan i Sverige. Detta baserades på jämförelsen med hemlandet där det alltid fanns direkta konsekvenser för misskötsel i form av skamvrå, aga, eller annan bestraffning.
Den andra är utmaningen kring att tänka långsiktigt. Vi hade till exempel svårt att nå fram till ungdomarna med resonemanget att det kommer gynna deras framtida försörjning om de sköter skolan idag.
Med dessa två utmaningar i bakhuvudet beslöt vi oss för att börja med ett belöningssystem för att skapa tydliga konsekvenser och kortsiktiga mål med fokus på det positiva.
KASAM
– Känsla Av Sammanhang
KASAM är ett begrepp som syftar på att människan behöver känna sig delaktig i ett sammanhang som är begripligt och meningsfullt för att må bra. Med vår app arbetar vi för att öka deltagarens känsla av sammanhang (KASAM) genom en pedagogik som ger stor upplevelse av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet.
I och med att appen är utformad som ett spel där man samlar och spenderar poäng så blir spelreglerna väldigt tydliga. Det är lätt, som en av våra deltagare, att se vad som krävs av en själv och vad man kan förvänta sig av oss. Därav blir begripligheten stor.
Genom att bryta ner det stora målet att klara skolan och få ett jobb till små kortsiktiga och mindre överväldigande mål ökar vi hanterbarheten. Att som deltagare fokusera på läxorna ett par veckor framåt för att få åka på en gokart-turnering, och sedan i tio veckor till för att få följa med på en skidresa är helt enkelt betydligt enklare än att finna motivation till skolarbete i fem år till för att om tio år kunna köpa en lägenhet.