Gamification mot kriminalitet

Vår idé

Idén kring Neighbourhood utvecklades i Ulriksbergskyrkan (UBK) i Växjö där det under första åren drevs som ett pilotprojekt och förstudie i samarbete med Erikshjälpen och Coompanion. Snart fick vi också stöd från Allmänna Arvsfonden för att utveckla arbetet vidare och driva det som ett Arvsfondsprojekt under tre år, vilket gav goda resultat och en hållbar fortsättning. Arbetet bärs fortfarande av Ulriksbergskyrkan idag och med stort stöd från civilsamhället, kommunen och näringslivet.

I mötet med vår målgrupp ringade vi tidigt in tre fokusområden där vi såg ett avgörande behov av utveckling för deras personliga framgång in i vuxenlivet. Vi kallar dessa för: SKOLA, ARBETE och KARAKTÄR och för varje fokusområde har vi ett övergripande mål för våra deltagare:

  1. Skola: Att ta gymnasieexamen
  2. Arbete: Att vara rustade för att kunna sköta ett jobb
  3. Karaktär:. Att kunna handskas med motgångar, konflikter och grupptryck på ett konstruktivt sätt

Att motivera ungdomar till långsiktiga beslut och till att tänka på framtiden har dock i alla tider varit en utmaning. Den största delen av arbetet handlar om att väcka deras engagemang.

För att göra det har vi format vår verksamhet med hjälp av den forskning som redan finns gällande att skapa motivation. Idag arbetar vi huvudsakligen med teorierna kring det salutogena perspektivet (KASAM – Aaron Antonovski), Gamification, Marshmallowtestet (Walter Mischel) och Pygmalioneffekten (Robert Rosenthal).

Läs mer om våra resultat

Läs mer om appen

Upplägget

Neighbourhoods verksamhet är paketerad i en mobil-app och liknar de spel som ungdomarna är vana vid att interagera med. Inne i appen hittar man både uppdrag och belöningar.

Uppdragen genererar poäng och poängen används sedan för att köpa belöningar. Ett exempel kan vara att en deltagare går på läxläsning (uppdrag) för att samla poäng till en kommande gokartturnering (belöning). Både uppdrag och belöningar utförs fysiskt, men kommuniceras och administreras i appen.

Uppdragen är utformade utifrån våra tre fokusområden: skola, arbete och karaktär medan belöningarna delas upp i två kategorier: event och meriter.

Uppdrag

Skola

För att förbättra våra deltagares resultat i skolan har vi två insatser: 

1. Läxläsning: tre timmar i veckan erbjuder vi läxläsningstillfällen med volontärer dit deltagarna kan komma och få stöd samtidigt som de samlar poäng i appen. 

2. Närvaro: för att skolresultaten ska förbättras behövs framförallt närvaro i skolan. Därför finns vi också ute på skolorna där vi stöttar våra deltagare för att öka deras närvaro på lektionerna. 

Arbete

Att förberedas inför arbetslivet och bli anställningsklar är avgörande för att lyckas på arbetsmarknaden. Därför erbjuder vi följande insatser:

1. Praktik: här får våra deltagare arbetsträning på en verklig arbetsplats. Insatsen belönas med poäng i appen.

2. Workshops: vi arrangerar arbetsförberedande workshops med teman som: Hur skriver jag ett CV? Hur klarar jag en arbetsintervju? och Hur behåller jag ett jobb? 

Karaktär

Att bygga karaktär är vår sista pusselbit för att förvandla deltagarnas förutsättningar för en ljus framtid. Här fokuserar vi på att skapa en positiv och proaktiv mentalitet, vilket i huvudsak sker via två uppdragstyper:

1. Ledarskapsutbildning: detta är inspirerande heldagar där deltagarna får utvecklas i att leda både sig själva och andra. Under dessa dagar pratar vi om till exempel ledarskapsstilar, målsättningar och konflikthantering.

2. Samtal: enskilt eller i grupp träffar vi deltagarna för coachande, värderingsstyrda samtal för att de ska få utvärdera sina motiv, sin riktning samt utmana sitt tankesätt och sin världsbild.

Belöningar

Event

Våra event är, för många, det som lockar till att börja hos oss. De är attraktiva aktiviteter som lockar vår målgrupp samtidigt som de skapar utrymme för en meningsfull fritid, nya umgängeskretsar och nyupptäckta intressen. Under våra belönande aktiviteter lägger vi stort fokus på den positiva gemenskapen och på att skapa ett sammanhang där jargongen utmanar det vår målgrupp är vana vid. Ibland blandar vi våra deltagare med ungdomar från andra sammanhang och ibland jobbar vi med en hög närvaro av målmedvetna ledare.

Något vi själva lärt oss om våra event är att de ibland snarare blir en täckmantel än ett lockbete. Detta ser vi bland ungdomar som vill satsa på skolan men som har svårt att stå emot grupptrycket. I dessa fall har våra event blivit något man ”skyller på” för att gå på läxhjälp utan att verka töntig eller förmer inför vännerna.

Meriter

Slutligen har vi våra meriterande belöningar. Detta är belöningar där deltagarna spenderar sina poäng på saker som direkt kommer bygga ett attraktivare CV och öka deras chanser till jobb. Det kan vara  till exempel övningskörning med någon av våra volontärer eller en truckförarutbildning.

Att ha som mål att ungdomar i riskzonen för kriminalitet ska vilja komma på extra läxläsning utöver skoltid kräver, utöver moroten, ett starkt varumärke bland målgruppen. Därför är vi noggranna när vi väljer belönande aktiviteter och tar hänsyn till bland annat följande aspekter:

  1. Att det ska främja den positiva gemenskapen.
  2. Att det ska hjälpa oss att bygga vårt varumärke mot målgruppen.
  3. Att det ska vara något som ger deltagarna stolthet och status utan att behöva göra sig skyldig till brott.
  4. Att det ska kunna bygga självförtroende och ”pannben” hos våra deltagare.

Samarbetspartners och sponsorer